LUK

20 lutego 2013/Kategorie: Technika, Encyklopedia producentow czesci zamiennych i komponentow

LuK to niemiecki producent mechanicznych podzespołów motoryzacyjnych. Najbardziej znanymi wyrobami firmy są sprzęgła - wg firmy co czwarty samochód zjeżdżający z linii produkcyjnej na całym świecie jest wyposażony w jej sprzęgło, zaś nazwa to skrót od Lamellen- und Kupplungsbau (producent tarcz i sprzęgieł). Siedziba zarządu międzynarodowej grupy LuK mieści się w Brühl (Schwarzwald). Firma posiada 18 zakładów produkcyjnych w Niemczech, Francji, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Indiach, Chinach, Korei, Meksyku, Afryce Południowej, USA i na Węgrzech. Zatrudnia ponad 10 400 pracowników. Produkuje rocznie około 17 mln sprzęgieł do samochodów i traktorów, 5 mln przekładni oraz 6,5 mln kół dwumasowych. Są one dostarczane zarówno bezpośrednio do producentów pojazdów, jak i na rynek wtórny. W roku 2010 obroty firmy wyniosły 1,6 mld euro.

LuK wraz z INA i FAG to marki grupy Schaeffler Automotive Aftermarket, będącej światowym liderem w wytwarzaniu łożysk i produktów liniowych oraz renomowanym dostawcą precyzyjnych wyrobów mechanicznych dla motoryzacji, awiacji i przermysłu. Schaeffler posiada 70 000 pracowników i 180 lokalizacji w 50 krajach na całym świecie, zaś obroty w 2010 roku osiągnęły poziom 9,5 mld euro. Poza trzema wyżej wymienionymi Schaffler AA posiada jeszcze markę handlową Ruville. Główna siedziba firmy znajduje się w Langen (Hesja). LuK produkuje podzespoły do samochodów i traktorów: sprzęgłowe: sprzęgła, zestawy naprawcze sprzęgieł LuK RepSet, tarcze sprzęgła, tarcze dociskowe, łożyska oporowe, wysprzęgliki, koła zamachowe oraz przeniesienia napędu: skrzynie biegów (półautomatyczne ASG, z podwójnym sprzęgłem PSG, bezstopniowe (CVT) elektryczne do pojazdów hybrydowych ESG), systemy do przekładni automatycznych (konwertery momentu obrotowego, sprzęgła mostkowe, tłumiki, łańcuchy), tłumiki drgań w układzie napędowym (tłumiki drgań walu korowego, koła dwumasowe), pompy podciśnienia, pompy układu wspomagania kierownicy.

Ważniejsze daty z historii LuK:

1965
Założenie firmy w Bühl. LuK jak pierwszy producent w Europie wprowadza sprzęgła ze sprężyną membranową (centralną sprężyną talerzową).

1974
Powstanie oddziałów firmy w Brazylii i Meksyku. LuK jako pierwszy producent na świecie wprowadza sprzęgła ze sprężyną membranową do traktorów.

1976
Założenie firmy LuK AS (Autoteile-Service GmbH) – rozpoczęcie działalności usługowej i marketingowej zorientowanej na klienta. Optymalizacja tłumienia wibracji za pomocą tarcz sprzęgłowych z tłumieniem drgań skrętnych.

1977
Powstanie oddziału LuK w USA.

1978
AS jako pierwszy wprowadza na rynek części zamiennych LuK RepSet (zestaw: tarcza, docisk oraz łożysko wysprzęglające), który jest ułatwieniem w pracy dla warsztatów. AS przejmuje również od centrali LuK export na rynki zagraniczne.

1984
AS wprowadza koncepcję LuK Meister Service (dla warsztatów specjalizujących się w wymianie sprzęgieł. Obecnie w Europie istnieje 1650 warsztatów LMS.

1985
Dwumasowe koło zamachowe Luk wyznacza nowe standardy redukcji hałasu w układach przeniesienia napedu.

1986
Wykupienie firmy Atlas Fahrzeugtechnik (AFT) z Werdohl.

1987
Wykupienie firm Repco S.A. (RPA) i Laycock (W. Brytania).

1989
Otwarcie oddziału LuK w Wielkiej Brytanii. 1991 Utworzenie joint venture z firmą Barmag – BarLuK. Wykupienie oddziału hydrauliki samochodowej firmy Vickers. Pierwszy układ elektronicznego sterowania sprzęgła – dla modelu BMW Alpina.

1993
Wykupienie w 100% firmy BarLuK. Wprowadzenie systemu franczyzowego AUTOMEISTER, obejmującego wszystkie aspekty pracy nowoczesnego warsztatu samochodowego.

1994
Współpraca z jednym z producentów samochodów nad elementami konstrukcyjnymi przekazywania napędu do 300 Nm w bezstopniowych skrzyniach biegów .

1995
AS rozwija koncepcję PARTSLIFE – utylizacji zużytych części dla przemysłu samochodowego.

1996
Założenie fabryki na Węgrzech.

1997
Uruchomienie produkcji najbardziej kompaktowego systemu sprzęgła automatycznego na świecie, dla serii modeli Mercedes klasy A. Fabryki LuK uzyskują certyfikaty ISO 9001 oraz QS 9000. Uruchomienie produkcji pierwszego konwertera momentu napędowego dla lekkich pojazdów ciężarowych.

1998
Wykupienie Kongsberg TechMatic w Anglii i Norwegii. Utworzenie oddziałów AS w Polsce, Hiszpanii, W. Brytanii, USA, Brazylii, Meksyku, RPA, Rosji i Czechach.

1999
Otwarcie nowej fabryki w Bußmatten. Wykupienie firmy Holzhäuser. Prezentacja podzespołow automatycznych skrzyń biegów, przenoszących wysokie momenty obrotowe: łańcuch, zestawy tarcz i hydraulika. Uruchomienie produkcji nowego Audi Multitronic ze skrzynią przenoszącą moment ponad 300 NM.

2000
LuK kupuje od INA produkcję systemów wysprzęglania. Otwarcie fabryki narzędzi w Kappelrodeck. Uruchomienie produkcji zautomatyzowanych skrzyń biegów Easytronic dla modelu Opel Corsa. Nagroda „Innovationpreis” na targach we Frankfurcie.

2001
Firma GM po raz 9 nazywa LuK „dostawcą roku”.

2003
Produkcja zintegrowanego tłumika drgań wału korbowego dla modelu VW Touareg. Nagroda „Innovation Award” na targach Equip Auto w Paryżu za podwójne sprzęgło suche.

2004
Uruchomienie w Bühl produkcji konwerterów momentu napędowego.

2005
Przejęcie firm: APTEC – obecnie LuK Friction oraz AP France – obecnie LuK France.

2006
Prezentacja samonastawnego sprzęgła dwutarczowego dla standardowych zastosowań.

2008
Światowa premiera 7-biegowej skrzyni biegów DSG z 2 sprzęgłami (dla biegów parzystych i nieparzystych), przeznaczonej do masowej produkcji dla koncernu Volkswagen. Nagroda od firmy Porsche – LuK konsekwentnie należy do grupy 10 najlepszych dostawców dla tego producenta samochodów sportowych. Nagroda za osiągnięcia od firmy Ford. Wykupienie firmy Raybestos, produkującej materiały cierne.

Ilość wyświetleń (8172)/Komentarze (0)

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby dodawać komentarze.

Kategorie