SKF

27 lutego 2013/Kategorie: Technika, Encyklopedia producentow czesci zamiennych i komponentow

SKF czyli Svenska Kullagerfabriken AB z główną siedzibą w Göteborgu (Szwecja) to obecnie największy na świecie dostawca łożysk tocznych, opraw łożyskowych oraz części i przyrządów do łożyskowania. Posiada około 140 fabryk oraz innych lokalizacji w 32 krajach (w tym w Polsce - Poznań), zatrudniając ponad 46000 pracowników. W skład SKF wchodzi około 130 firm. W 2011 roku obroty przedsiębiorstwa wyniosły 66216 mln koron. SKF posiada własne instytuty badawcze oraz wprowadza na rynek nowe standardy i typy łożysk tocznych, np. łożyska baryłkowe czy toroidalne. Jakość SKF potwierdzają certyfikaty: ISO 14001 I OHSAS 18001.
W branży motoryzacyjnej SKF jest zarówno dostawcą OEM producentów samochodów, jak i części zamiennych na rynek wtórny – aftermarket. Oferuje następujące grupy produktowe do samochodów osobowych: systemy piast – zestawy łożysk koła i zestawy do układów zawieszenia; silnik - zestawy naprawcze układów rozrządu z paskiem, układy napędów pomocniczych – paski klinowe wielorowkowe i akcesoria, układy chłodzenia – pompy wody; przenoszenie napędu – zestawy półosi, zestawy przegubów homokinetycznych, zestawy osłon ochronnych przegubów; skrzynia biegów – łożyska oporowe sprzęgła oraz produkty serwisowe – smar litowy i preparat zabezpieczający przed zużyciem cierno-korozyjnym.

Wybrane daty z historii SKF:

1907
Młody szwedzki inżynier Sven Wingquist opracowuje pierwsze na świecie samonastawne łożysko kulkowe. W tym samym roku zostaje założona firma SKF.

1912
W wyniku gwałtownego rozwoju firma posiada już 32 oddziały zagraniczne, głównie w Europie, ale także m.in. w Tokio, Melbourne i Mexico City.
Otwarcie laboratorium badawczego w Gothenburgu.

1915
Rozpoczęcie produkcji jednorzędowych głębokorowkowych łożysk kulkowych z kanalikiem do wkładania kulek, nazwanych Volvo. Później sprzedawano je pod marką SKF.

1923
Rozpoczęcie działalności SKF w Polsce

1926
Należąca do SKF firma AB Volvo rozpoczyna produkcję samochodów eksperymentalnych.

1935
AB Volvo uniezależnia się od SKF.

1938
Uruchomienie produkcji łożysk do piast kół samochodowych.

1940
Wynalezienie łożysk oporowych z wałkiem sferycznym – łożysk samonastawnych przeznaczonych do dużych obciążeń osiowych.

1947
Teoria obliczania łożysk SKF zostaje opublikowana przez ISO i zaadoptowana jako norma światowa.

1949-1991
Firma "Szwedzkie Biuro Techniczne" reprezentuje SKF w Polsce.

1979
Wprowadzenie ulepszonych łożysk sferycznych o 20% niższym tarciu.

1991
Rejestracja firmy SKF Centrala Handlowo-Techniczna Spółka z o.o.; pierwszy autoryzowany dystrybutor motoryzacyjny SKF w Polsce - "HOLBEX S.C."

1992
Otwarcie biura SKF w Warszawie i rozpoczęcie działalności SKF w Polsce; otwarcie magazynu SKF w Warszawie; uruchomienie bezpośredniej łączności komputerowej z innymi firmami SKF na świecie; ostatnia wersja Katalogu Głównego.

1993
Wprowadzenie łożysk kół HBU 3 wyposażonych w czujnik ABS.

1995
SKF wykupuje Fabrykę Łożysk Tocznych w Poznaniu.

1999
Wprowadzenie Compact HHM (Hub Halfshaft Module) – nowej, kompaktowej piasty samochodowej połączonej z półosią.
Wprowadzenie nowej generacji łożysk sferycznych z serii SKF Explorer.

2008
Połączenie SKF Sp. z o.o. i SKF Poznań S.A.  Od tego momentu firmy działają jako SKF Polska S.A.

Ilość wyświetleń (10897)/Komentarze (0)

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby dodawać komentarze.

Kategorie